Monday, September 10, 2012

[ Cerita Tentang A- Final Part ]

::

Sudah-sudah kita bercerita pasal A aku rasa. A pun aku rasa, sudah tenang di SANA. Insyaallah. Cuma kali ini aku hanya mahu bercerita tentang Majlis Tahlil yang aku dan  kawan-kawan dia adakan untuk A.

Yang pasti venue majlis mesti buat kat umah aku la kan, tempat dimana hayat A berakhir. Majlis dibuat pada 5 September lalu di apartment aku di tingkat 5. Majlis diadakan kecik-kecik je. Aku jemput 5 orang sahaja orang masjid dan 5 orang sahaja kawan-kawan aku yang sama-sama bertahlil untuk A. Yang selebihnya ada datang tapi tak sempat bertahlil bersama sbb ada sorang kawan aku tu yang janji nk dtg kul 5, tapi kul 5  kali dua baru smpai kan..10pm ~ dah kenapa banyak sangat 5 ??

Nak jadi cerita, sebelum Maghrib tu, aku n kawan volleybal aku - 'M' kemas-kemas-kemas umah dan pinggan mangkuk untuk sesi makan-makan pas tahlil nanti. Angin Manghrib malam tu sangat kuat kerana cuaca macam nak hujan, tapi tak pulak hujan. Suasana pada awalnya sangat mendamaikan dan menenangkan sbb sejukkkk je...sehingga la angin mula bertiup semakin kuat..dan makin lama makin kuat.. 

Takut benda-benda dalam rumah bertembangan dan terbalik, aku tutup slidding door balkoni rumah tu...Disebebkan aku tutup sliding door tu, pintu bilik arwah plak buat hal.. Terbukak, tertutup, terbukak tertutup berulang-ulang kali dengan bunyi-bunyi biasa la kan, pintu tak bubuh minyak hihi..angin masuk ikut tingkap bilik A dan bilik depan.. iye la, pintu bilik A tu punya tombol dah rosak sbb keja polis sebelum ni kan, so kalu angin keluar masuk tu memang camtu la keadaannya. 

Seram....
Memang menyeramkan. 
M siap datang kat aku tanya pasal pintu bilik tu..
Haha- tau ko takut kan, sblm ni ckp kat aku pandai!

Pendekkan citer, ustaz,bilal dan ahli masjid sampai je, kami terus mulakan bacaan tahlil.  Time tu udara bertukar ala-ala sepoi-sepoi bahasa sahaja, kembali tenang seolah-olah memahami situasi yang berlaku...Mungkin malaikat rahmat hadir bersama-sama orang-orang baik seperti mereka..Sliding door rumah pun aku dah bukak semula bagi menyuntik mood. ~tetiba guna perkata menyuntik plak kan.

Dan semasa majlis bacaan Tahlil oleh kami semua, macam-macam perkara aku terfikir. Dan ketika dan saat aku pikir semua tu tetiba bulu roma tengkok dan tangan aku mula meremang..Penah dengar orang cakap, bila kita terpikirkan sesuatu dan pada saat itu jugak kalau bulu roma naik..tandanya BENDA yang kita pikir tu, ada di sekeliling atau berhampiran kita.. Masa tu aku rasa macam nk toleh belakang je, sbb aku duduk memang membelakangkan bilik dia. So kalau aku toleh je belah kanan, sure aku terus nampak lorong ke bilik A. Disebabkan ramai orang dah ckp jgn sesekali pandang belakang time-time macam tu, aku pun malas la kan nak pandang..Bacaan kemudian aku teruskan bersama yang lain. Dan tetiba bila sampai part Tok Imam tu sebut je nama A, bulu roma  aku meremang semula. Kali ni lebih dasyat dan lebih lama. Dan kali ini aku memang nekad untuk pandang belakang..dengan harapan nak sangat tahu petua tu betul ke tidak..Sekali entah dari mana aku dapat kekuatan untuk menoleh, aku sendiri pon tak tahu, aku dengan rela hatinya pun membuat pandangan kebelakang. Dan dengan tolehan aku tu, aku terus terpandang akan kelibat A dihujung lorong ke bilik dia, berderau darah aku, muka aku tetiba macam takde darah. Dalam sepantas kilat, A aku lihat tersenyum pada aku.. Oh My Goddddddd sesungguhnya peranggan ni aku tipu je..!!! Sumpah aku tipu...!! Fantasi aku je wei..! 

Apapun aku memang sangat mengharapkan A tersenyum dan tenang di SANA dan doa kami semua sampai kepada A..Amin Ya rabbalalamin. Terima kasih kepada Imam, Bilal dan Ahli Masjid Sri Damansara yang datang dan sahabat-sahabat A yang lain, yang sama-sama doakan kebahagiaan A di SANA. Semua berjalan dengan baik hingga ke hujungnya. Makan-makan malam tu adalah Nasi Lemak dan ayam goreng TTDI yang sangat sedap serta Pulut Kuning pemberian sahabat A.

Selepas bacaan tahlil tu, aku still masih tak berani tidur kat rumah tu sorang-sorang, walaupun ustaz dah berpesan yang rumah aku tu takde apa-apa dan jangan nak fikir sangat..katanya la..kata aku?? MEMANG TAK LA...Belum cukup kuat kot.

Cumanya pada 07 September, aku nekad dan tido jugak kat rumah aku, sbb itu rumah aku kan. Sampai bile? So aku pun beranikan diri dan tido dengan memasang hampir semua lampu ruang tamu dan bilik aku.. hihi..Dan kali ini, perenggan ni aku tak tipu. Aku memang susah nak tidur sbb pikir macam-macam. Kul 1 pagi baru aku start nak tidor..aku pun tido..tetiba aku terjaga dan terdengar ada orang berlagu-lagu kecil menyanyi-nyanyi manja..Oleh sbb aku dari tadi dok pikir pasal A, aku dgr suara yang menyanyi tu dari bilik A yang bersebelahan bilik aku..dan aku dengar suara tu suara A..! Pastu aku mula pikir yang maybe orang bawah rumah yang nyanyi bukan A. Aku jenguk kat tingkap tengok takde plk budak2 dok main gitar ke apa ke.. Aku pandang pada jam kat dindingm aku tengok jam baru kul 1:05 am. What??? aku rasa aku dah tido lama kot, rupanya baru 5 minit je aku tido..Ya Allah lambatnya nak siang..!!!! Tak boleh jadi ni. Aku terus sambung tidor dengan mulut terkumat kamit baca apa yang patut..

Tetiba dalam tido aku, aku rasa macam kena tindih! Aku xpikir lain, terus terpikir A yang tindih..OMG!! aku start baca Ayat Qursi bagai dan cuba tolak 'benda' yang tindih badan aku tu..! dalam 5-10 saat aku terjaga dari tidur dan terus mengucap panjang. Tengok jam baru  pukul 2.00 pagi??? oh lambatnya masa berlalu. aku terus capai al-Quran baca apa yang patut..Habis 1 muka je sbb tetiba ngantuk aku menjadi-jadi~ ni syaitonnnn sangat. Then aku pun letak Quran kat bantal sebelah, tidur dan terlenaaaaaa~ sampailah pagi.. Alhamdulillah.. Tak tipu ye..!

Sungguh kuat dugaan malam pertama tidur sorang diri di rumah selepas kejadian yang menimpa tu..Malam 08 September plak, satu famili aku datang berkampung kat rumah aku yg comel dan 'luas' ni..sempit kot haha. Malam tu kami ramai-ramai baca Yassin dan doa. Yang pasti aku tak bercerita pun pasal kejadian malam semalam kat diaorang..! gheee Biarlah.

09 September plk, aku kembali tidur keseorangan dan Alhamdulillah tiada kejadian kelmarin berulang. Syukur dan harap malam berikutnya pun sama sbb aku sayang rumah aku..!!



::



p/s:: Sebelum ni tidur bersama mayat, kali ni tidur bersama fantasi mayat..!


4 comments:

  1. orang kata be careful what you wish for...:D

    ReplyDelete
  2. yelah tu, crite2 seram tu...roh2 etc. kang tul2 A datang jenguk mau demam kau hehe thats what i meant by be careful what u wish for though not exactly wish as in wish, dream per se. idiom kan namanya

    ReplyDelete

[ PROTON X50 OGOS 2020? : Jual pada Januari 2020 please.. ]

:: Ok kita str8 to the point jah. Aku terpanggil untuk menulis semula blog bagi entri berkisar pada bakal SUV terbaru keluaran ...