Friday, August 24, 2012

[ 29 Febuari ]

::

Filem wajib tonton untuk bulan ni.


KRU Studios sekali lagi meneruskan tradisi untuk memberikan kelainan kepada peminat industri perfileman tempatan dengan filem Stereoscopic 3D (S3D) pertama Malaysia berjudul '29 Februari'. So nanti boleh la pakai spec mata sambil tgk citer ni walaupun takde la banyak aksi, tapi kata Edry nak bagi kita peluang rasa dari segi emosi. 3D yang ditampilkan adalah melibatkan emosi.


Ada beberapa scenes yang kita tgk 'diteknologi'kan di mana Remy ada masa diumumkan MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA! dan Remy bersalaman dengan Tun Dr Mahathir pada zaman2 Tun muda-muda dulu..


Filem in bergenre 'biografi fantasi' katanya menelan belanja sebanyak 3.5juta ringgit dan telah diarahkan oleh pemenang Pengarah Harapan FFM23, Edry Abdul Halim. Berbakat gak dia kan. Dulu menang dalam Filem MAGIKA.

Katanya keistimewaan filem ini bukan hanya terletak kepada lakonan mantap para pelakon, teknologi S3D serta CGI semata-mata tetapi skor muzik, penataan bunyi serta muzik asal yang dinyanyikan oleh para pelakon sendiri.

Yang bestnya Hero Malaya Remy Ishak pon dah mula menanyanyi. Haih dulu penyanyi jadi pelakon, sekarang ni pelakon plak jadi penyanyi. Ye la jimat kos. Tapi aku confirm punya mesti ada mesin campur tangan bagi suara dia sedap. hihi. Lagu yang dinyanyikan Remy adalah seperti 'Kelip-Kelip', 'Jagalah Diri' dan 'Seperti Dulu'.


Sinopsis Filem 29 Februari.


Mengisahkan kehidupan Budi yang dilahirkan pada tahun lompat 29 Februari 1896 dan hanya di makan usia 4 tahun sekali. Keadaan fizikalnya yang kelihatan terbantut menyebabkan masyarakat menganggap 'kecacatan' itu sebagai suatu sumpahan, sedangkan ianya suatu anugerah kepada Budi untuk melalui era transformasi Tanah Melayu, Malaya dan akhirnya Malaysia yang bebas merdeka.

Masa seolah tidak berganjak buat Budi, dan akibatnya dia sentiasa kehilangan orang yang tersayang. Beliau diasuh di sebuah rumah bakti bersama sahabat baiknya Razak, yang cacat penglihatan. Budi melalui perjalanan hidup berlatarbelakangkan detik-detik bersejarah Negara dan mula mengenali erti kebahagiaan apabila berkenalan dengan Lily.






::


p/s:: Pernah tersalah potong rambut macam BUDI..hihi




No comments:

Post a Comment

[ PROTON X50 OGOS 2020? : Jual pada Januari 2020 please.. ]

:: Ok kita str8 to the point jah. Aku terpanggil untuk menulis semula blog bagi entri berkisar pada bakal SUV terbaru keluaran ...