Friday, February 13, 2009

[ rindu kat MAK ]

LAGU YG DICADANGKAN: UNTUKMU IBU

baru-baru ni aku dgn member aku ada bercerita pasal mak..tetiba aku rindu kat mak aku plk..
mak aku dah meninggal sejak umur aku
6 tahun lagi..time tu aku ingat lagi..masa tu aku tadika.
waktu tu waktu senaman pagi..semua kumpul kat padang..then tetiba pakcik aku dtg nk ambik aku..dia kata mak aku sakit..actually time tu aku suka bila dia kata mak aku sakit n nk bawak aku blk..sbb aku ingt kalau mak sakit..mesti g
hospital kat teluk intan..so leh la jalan kat teluk intan..



lain la plk kisahnya bila aku smpai umah..ada ramai org kat dalam umah..tgh mengaji..makcik2 semua menangis2...semua tu aku ingat smpai sekarang..masuk je dalam umah..aku nampak mak aku terbaring tp muka dia tak tutup..ada makcik sorang tu..aku panggil kak kiah..peluk aku n ckp mak aku dah meninggal dunia..
aku tak menangis lagi time tu..tahan je..
bila aku duduk sbhlh mak aku yang terbaring tu..ada org dtg urut2 belakang aku..suruh aku bersabar..time tu aku dah xdpt thn lg....aku.. aku terus je
menangis giler2..
sedih sgt2 time tu..tak sangka mak aku meninggal time aku muda gile..tadika plk tu.. tak pandai apa2 pun lagi time umur macam tu..



aku dgr kakak aku yg sulung tu meraung2 dlm bilik...adik aku yg 4 tahun yg tak tahu apa2..main ngn sepupu aku kat luar umah..
bila dh besar, aku ada tnya ayah aku..adik aku dulu mcm mana, time mak aku meninggal .. sbb dia lg kesian..tak tahu apa2 pun..
ayah aku ckp..tiap2 malam adik aku menangis panggil mak aku..org kg kena dtg umah aku plk jaga kan adik aku tu..sbb menangis je..ye la 4 tahun..tp scene tu aku tak ingat langsung..


tu je yg aku ingat..lain2 yg aku ingat pasal mak aku..mak aku selalu g kelas menjahit kat kedai seberang..n setiap kali balik ngaji quran je, aku singgah jumpa dia n balik umah ngn dia..


sekarang dah 20 tahun mak aku meninggal.. mak terlepas semua benda yg best berlaku dlm hidup aku..mak terlepas tgk anak dia johan melukis peringkat negeri time tadika.. mak terlepas tgk aku membesar..tgk aku masuk asrama..jadi ketua pengawas asrama.. terlepas tgk aku johan dlm semua sukan time sekolah..terlepas tgk aku konvokesyen diploma dan degree..terlepas tgk aku baca berita kat website n bnyak lagi..kenapa mak..rindu giler kat mak..kalu tak aku la anak manja mak.. kan mak..

******


dan aku plk terlepas nk rasa perasaan call mak guna hp..dengar suara mak..ngadu semua benda kat mak..bercerita n minta pandangan mak.. bgtau mak pasal kegembiraan aku..kesedihan aku.. terlepas rasa masakan mak..terlepas dapat perhatian mak.. terlepas bercerita pasal mak tatkala kwn cerita pasal mak diorang kat asrama..aku selalu diam je time diaorang citer semua tu...aku terlepas bergambar ngn mak, masa time konvo aku..terlepas nk peluk mak..nak cium mak..n terlepas nk balas jasa mak yang melahirkan aku dan jaga aku...kenapa ye..??



tapi takpe..tanpa mak aku jadi org yang berdikari sekarang..aku happy dengan idup aku..aku bangga dengan apa yg aku ada sekarang..bangga mak lahirkan aku..walaupun ada yg mengata pasal aku..aku tak kisah..lantak la..

aku doakan mak bahagia n selamat di alam kubur..semoga mak ditempatkan dikalangan orang yang beriman..org kata harta yang mak boleh bawak bila mak di dalam kubur adalah doa anak yg soleh..walaupun amie bkn anak yang soleh, amie akan doakan untuk mak setiap malam agar mak selamat kat
SANA..


al fatihah...




3 comments:

  1. aku rasa ko cukup tabah! klu aku berada d tmpat ko mgkin aku x sekuat ko..mgkin aku xsetabah ko.. xsekental ko.. utk ko mie..walaupun mak ko jauh sgt, ko ada sebuah fmly yg best! melawat lah mak kau bila ada kelapangan..

    ReplyDelete
  2. oh aku sedey ok...nangeh dah nie..syukur aku ader mak apak lagi..kalu aku jadi ko aku xtawla aku leh tabah mcm ko ke x..bertabahlah!! al-fatihah utk mak ko.

    ReplyDelete
  3. hye me, dlm byk2 part ni aku tertarik nak bc mgkin sbb 'MAK' gaknye sbb aku x suke bc bende pnjg2 nih...

    pape pun aku nak ckp, 'mak ko bangga ada anak macam ko'... pedulik kan ape orang nak ckp...

    Aja-aja Fighting..!!!

    ReplyDelete

[ PROTON X50 OGOS 2020? : Jual pada Januari 2020 please.. ]

:: Ok kita str8 to the point jah. Aku terpanggil untuk menulis semula blog bagi entri berkisar pada bakal SUV terbaru keluaran ...